Thursday, November 27, 2008




KONFLIK POLITIK THAILAND ... DEMOKRASI CARA MINORITI




Thailand kini nampaknya menuju ke puncak kehancuran . Konflik politik yang wujud berbulan lamanya sudah semakin parah. Pakatan Rakyat untuk Demokrasi (PAD) yang telah berbulan-bulan berdemontrasi kini nampaknya menguasai keadaan di kota Bangkok.

Walaupun pilihanraya umum Thailand baru sahaja diadakan, tetapi politiknya terus `memuntahkan lahar' persengketaan. Parti yang mendapat majoriti kerusi dan sokongan rakyat dibantah. Jadi apa gunanya pilihanraya?. Nampaknya siapa pun yang menjadi Perdana Menteri, ia tetap tidak memuaskan hati sebahagian orang.


Nampaknya ekonomi Thailand akan mengalami kejatuhan. Sektor pelancongan akan menjadi gelap. Perpaduan rakyat akan menjadi perpecahan. Untungkan mereka yang mengadakan demonstrasi ini?

Apa yang berlaku di Thailand patut menjadi pengajaran berguna kepada rakyat Malaysia. Ini kerana di negara kita pun sudah ada demonstrasi haram. Sebahagiannya dibuat oleh pertubuhan haram pulak tu!. Pilihanraya sudah berlalu. Masa yang ada perlu digunakan untuk semua pihak khususnya pembangkang membantu Kerajaan membangunkan negara dan rakyat.


orang kita jangan `gauk' saja ...

No comments: