Tuesday, December 30, 2008

FERI WAWASAN YANG KURANG WAWASAN

ke Pulau Labuan bukanlah semata-mata kerana apa yang terdapat di sana. jika dibandingkan dengan negeri Sabah, tentunya lebih banyak pilihan kalau mahu melawat atau membeli belah berbanding Labuan. biarpun namanya pulau bebas cukai. untuk orang labuan o.k lah, kereta import mungkin murah. kebanyakan orang di sabah, mahu ke Labuan kerana melawat saudara mara di sana.

tiada yang masalah sangat jika ke Labuan, kecuali perkhidmatan ferinya. kelihatan gagah dengan muatan maksima kereta menjangkau 70 buah, tidak memberikan sebarang pengalaman menarik jika perkhidmatan tidak dibaiki. segala-galanya kerana feri. tidak ikut jadual sampai, sering rosak dan masa mendarat yang membosankan. bayangkan menempuh perjalanan selama 2 jam, dan tiba di Labuan, tapi berpusing-pusing lagi 2 jam, kerana hanya satu enjin sahaja berfungsi; tidak boleh berlabuh. 4 jam masa perjalanan. ke kuala lumpur pun baru 2 jam setengah. dan kalau kapal terbang, berputar-putar di udara sampai 2 jam mungkin sudah jatuh; habis minyak.

begitu banyak rungutan tentang perkhidmatan feri. orang di sabah. lagi-lagilah orang labuan. difahamkan hanya sebuah syarikat mendapat kontrak perkhidmatan feri menumbok-labuan. tentunya jadi tidak efektif. setiap hari belayar, manalah enjin tahan. sedang manusia pun boleh rosak.

kerajaan patut dengar rintihan rakyat. terutama masa rakyat masih sayangkan kerajaan. nanti kalau sudah jadi macam di negeri yang jatuh ketangan pembangkang, dah terlambat. bukalah perkhidmatan kepada syarikat lain juga. macam cerita MAS dan Air Asia. yalah, walau pun kerajaan ada kata pemutus, tapi kata pemutus pengundi tentunya lebih mahal harga.

No comments: