Monday, December 1, 2008




BANTUAN BINA RUMAH RAKYAT TERMISKIN NAIK ... TERIMA KASIH KERAJAAN


Kerajaan telah memutuskan Bantuan Rumah Rakyat Termiskin akan naik dari kadar lama RM 25, 300.00 seunit kepada RM 40, 000.00 seunit di negeri Sabah. Yang akan mendapat menafaat ialah keluarga miskin tegar yang belum ada rumah, ibu atau bapa tunggal yang ramai tanggungan serta keluarga mangsa bencana. Nampaknya Kerajaan kita sangat prihatin dengan nasib rakyat.

Kalau kita lihat, dunia sekarang sedang mengalami kemurungan ekonomi. Kesannya turut juga dirasakan di negara kita. Kalau di negara lain, tindakan kerajaan akan menjadi sebaliknya, iaitu bantuan-bantuan akan dikurangkan atau dihapuskan sama sekali. Tetapi berlainan pula tindakan kerajaan kita, rakyat miskin terus diberi perhatian dan dijaga kebajikannya.

Apa yang telah Kerajaan laksanakan telah pun terbukti. Ia tidak hanya cakap-cakap kosong yang tidak boleh dipegang. Janji akan ditunaikan. Ini namanya "Kerajaan Prihatin". Tetapi janji pihak lain belum tentu boleh dikota. Samalah janji mahu tubuhkan kerajaan baru pada 16 September...

Komitmen Kerajaan telah terbukti. Dasar ini akan memberi peluang kepada rakyat termiskin terbela nasibnya. Namun pelaksanaannya juga perlu sehebat dasarnya. Ada juga kita dengar sebelum ini, rumah yang didirikan tidak sepadan dengan jumlah bantuan yang diumumkan. Kalau bantuannya RM 25, 000.00 seunit, tapi rumah yang siap macam reban ayam saja. Jadi, bagaimana kehidupan rakyat terbela?. Kita harap kontraktor yang melaksanakan projek ini nanti akan bersikap amanah. Anggaplah membina rumah berkenaan sebagai tanggungjawab berat yang dipikul tanpa mengambil kira untung berlebihan.

Jika tidak, hanya bantuan saja berubah, bukan rumah yang didirikan ...

renung- renungkan ...

No comments: