Wednesday, December 10, 2008


KERANA SUBSIDI MINYAK ... NELAYAN KAYA MOGOK

beruntungnya para nelayan kita samada nelayan kaya atau susah. apa tidaknya, mereka mendapat subsidi minyak diesel dari kerajaan. dua tiga hari lepas beberapa pengusaha kapal ikan melancarkan mogok. tidak mahu ke laut kerana kononnya rugi apabila minyak subsidi kerajaan RM1.43 seliter tidak dapat menampung kos operasi. sebelum Jun, minyak subsidi berharga RM1 seliter.

teringat saya semasa Datuk Mohd.Shafie Apdal menjadi menteri KPDNHEP. kata beliau, walaupun subsidi bertambah, tapi jumlah ikan yang naik ke darat tidak bertambah. bagi saya, kalau pengusaha kapal ikan memiliki kapal sehingga 4-5 buah, pengusaha berkenaan bukan kategori yang perlu mendapat subsidi. mereka pengusaha kaya. yang patut dapat subsidi ialah nelayan miskin di kampung-kampung. ini baru namanya sasaran yang tepat. lagipun mereka ini tidak ugut kerajaan, kerana ikan mata pencarian mereka.

pengusaha kapal ikan patut bisnes dengan biaya sendiri. lagi pun apa yang orang ramai dapat?. berapa banyak pun ikan naik ke darat, harga tetap mahal. ikan basung pun sampai RM 7.00 sekilo. maknanya subsidi hanya beri menafaat kepada pengusaha kapal ikan bukan kepada semua. taukeh-taukeh kapal ikan buat rumah besar, pakai ninja king. kita pun mana tahu, kalau-kalau minyak dijual ditengah laut. ialah, harga di negara jiran tentunya mahal. susah-susah tangkap ikan, gajikan ramai pekerja, tentu ada yang terfikir jual saja minyak. mudah dan cepat hasilnya.

kerajaan patut hapuskan saja subsidi minyak diesel. kadang-kadang subsidi yang diberikan tidak berbaloi dengan ugutan balik kepada kerajaan. kadang-kadang nelayan kecil pun ambil kesempatan. ada juga kita dengar, nelayan kecil ini beli minyak subsidi, tapi bukan isi enjin bot, tapi isi enjin kereta.

No comments: