Friday, December 19, 2008

PENDUDUK KAMPUNG AIR MEMANG SUKA BUANG SAMPAH MERATA TEMPAT

Saranan Timbalan Pengerusi JKKK Kg.Tanjung Aru Lama, agar Kampung Air di Kg. Tanjung Aru Lama dan Sembulan dirobohkan dan penduduknya dipindahkan ke daratan memang amat tepat.

kalau kita melawat perkampungan atas air samada di Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Kudat dan lain-lain, memang kita kagum dengan bakat penduduknya membuang sampah merata tempat + sesuka hati. kita pun hairan, bagaimana mereka ini boleh hidup di kawasan seperti ini. padahal tabiat buruk mereka ini menyebabkan penyakit dan bau busuk. ialah, sampah yang dibuang dari pelbagai jenis dan sebahagiannya tidak akan lupus seperti plastik. mungkin antara puncanya, tempat-tempat seperti ini disewakan kepada PTI yang memang tidak kisah hidup samada atas sampah atau bawah sampah.

saya memuji tindakan pihak berkuasa membersihkan kawasan penempatan atas air di Kg.Likas. kawasan berkenaan nampak buruknya, apatah lagi ia dilalui bagi mereka yang ke Yayasan Sabah dan Wisma Innoprise, pejabat Ketua Menteri kita. sekarang kawasan berkenaan amat bersih, cantik dan tidak pedih mata kita memandang. mungkin kalau dijaga dengan baik, ia boleh menjadi tempat tumpuan.
pihak berkuasa hendaklah tegas dengan fenomena buruk ini. apa pun kempen yang dibuat, ia tidak akan berkesan, kerana tabiat kotor ini sudah berakar umbi. tidak payah kita ke negara barat, kalau di negara Brunei, kampung atas air ini menjadi produk pelancongan. tapi kalau tempat kita, bukan jadi tempat pelancongan tapi tempat pelencungan. jadi rasanya lebih baik kawasan ini ditutup dan dibersihkan. ditimbus kemudian barulah dibina penempatan baru. sekarang masa untuk bertindak dan bukan kempen mengempen lagi.




No comments: