Wednesday, December 10, 2008


BILA KEDAI RM2, JADI PILIHAN
membeli barang di kedai RM2, telah menjadi budaya baru kepada masyarakat kita. hasilnya kedai-kedai seumpamanya beroperasi di sana-sini. hampir 90 % barangan yang dijual datangnya dari negara China. barangan yang dijual juga meliputi sebahagian besar keperluan masyarakat kita. dari pinggan mangkuk, barang dapur, barang plastik hinggalah alat elektrik. kita membeli kerana murah.

inilah masalahnya apabila masyarakat kita melihat kepada faktor harga semata-mata dan bukannya kualiti sesuatu produk. terdapat barangan yang dibeli sebenarnya tidak tahan lama, kerana ia dibuat daripada bahan yang bermutu rendah. malahan terdapat juga barangan berkenaan yang mungkin mengandungi bahan beracun seperti melamine pada pembuatan pinggan mangkuk. begitu juga barangan eletrik yang bukan sahaja tidak berkualiti tetapi juga merbahaya serta tidak pun memenuhi spesifikasi undang-undang negara. mengikut laporan Jabatan Bomba Dan Penyelamat Sabah, barangan elektrik murah dari China merupakan punca kebanyakan kejadian kebakaran yang membabitkan kematian dinegeriSabah.
kadang-kadang kita terfikir juga, tidak adakah undang-undang berkaitan penjualan barangan tidak bermutu ini. mengapa lesen-lesen perniagaan dikeluarkan kepada para peniaga yang menjual barang berkenaan?. atau, undang-undang ada tetapi penguatkuasaan yang lemah. masyarakat kita juga perlu diberikan pendidikan kepenggunaan, iaitu memilih barang kerana kualiti dan bukannya membeli kerana faktor harga, tetapi barang yang dibeli tidak berkualiti.







No comments: