Wednesday, December 3, 2008


HARGA MINYAK TURUN LAGI


Kerajaan BN umumkan lagi penurunan harga minyak sebanyak 10 sen di negara kita berkuatkuasa 3 Disember 2008. Harga baru minyak :-


Petrol RON97 - RM1.90 seliter

Petrol RON 92 - RM 1.80 seliter

Diesel - RM 1.80 seliter


penurunan ini adalah buat kali keenam sejak pengumuman seumpamanya dibuat pada Ogos lepas. Kali terakhir pengumuman penurunan harga minyak adalah pada 18 November.


Fakta di atas membuktikan kerajaan yang ada pada hari ini adalah kerajaan yang prihatin dengan nasib dan kebajikan rakyat. Sebenarnya keprihatinan kerajaan telah menjadi amalan sejak sekian lama. Tetapi sebahagian kita mungkin tidak melihatnya secara meluas dan jauh. Tidak mustahil antara sebab sebahagian daripada pengundi memilih pembangkang pada PR ke-12 adalah disebabkan kenaikan harga minyak. Biarpun sudah dijelaskan oleh kerajaan rasional kenaikan harga minyak, tetapi ia tidak dapat diterima keseluruhan rakyat.


apabila harga minyak dinaikkan, pembangkang pula mengecam kerajaan. Pelbagai teori dibuat, termasuklah keupayaan kewangan Petronas. Tetapi apabila harga minyak turun hingga enam kali sejak Ogos lepas, tidak ada pula kedengaran pujian dari pembangkang. Sedangkan mereka juga mendapat nikmat daripada penurunan harga minyak berkenaan.


itulah ... kalau kita asyik berpolitik.


saya teringat kata-kata kawan "harga minyak naik ... orang naik minyak"

nasib baik tidak jadi orang minyak



1 comment:

Padamar Seri said...

Alhamdulilah,

Diesel pun sudah RM1.80 seliter, bolehlah jalan jauh sikit. Boleh juga selalu balik kampung.