Thursday, December 11, 2008

MENCARI TAPAK HOSPITAL QUEEN ELIZABERTH YANG BARU

sah! bangunan Hospital Queen Elizaberth sedia ada sudah tidak selamat. sebahagian besar penghuninya pun telah dipindahkan ke beberapa hospital di sekitar Kota Kinabalu. kerajaan kena bina hospital baru bagi menampung keperluan pesakit seperti mana fungsi HQE.

sejarah HQE cukup panjang. biarpun bukan disebabkan masalah struktur bangunan yang tidak selamat, rasanya hospital ini kena pindah juga. apa tidaknya, pengalaman ramai pengguna membuktikan hospital HQE tidak mampu memenuhi keperluan bukan sahaja pesakit tetapi juga keluarga pesakit dan pelawat. lif saja pun sudah cukup menjadikan pesakit menjadi bertambah sakit. lif di shopping complex lebih laju dan lebih cantik daripada lif di HQE. ini belum lagi bila kita bercerita soal parking, katil pesakit, ruang menunggu dan kemudahan lain. kerajaan sudah buat yang terbaik, tapi sebagai pengguna yang membayar cukai tentunya pengguna mahu yang terbaik. kesesakan di HQE kadang-kadang mengalahkan pasar. semua orang mahu ke HQE. mungkin kerana memikirkan hospital di KK lebih baik daripada tempat lain. ada juga yang beri alasan doktor pakar ada di sini. jadi hospital lain di daerah kurang pengguna. hospital daerah Kuala Penyu misalnya, seperti hospital swasta. bersih, peralatan moden, katil yang cukup. rasa macam tidak sakit berada di dalamnya. tapi ada yang kata, doktornya kurang, apa lagi yang pakar. jadi ke HQE jugalah orang.

kalau kerajaan mahu bina hospital baru, kenalah beri perhatian semua aspek. kemudahan parking umpamanya perlu mencukupi. jangan mahu saman saja, macam sekarang. begitu juga kemudahan untuk keluarga pesakit menunggu. perlu ada dan selesa. tetapi yang paling penting lokasinya hendaklah strategik, bas awam pun boleh ada. ialah, bukan semua orang ada kereta. pasal mentaliti orang kita sudah begitu; dia mahu "macam di kk".

1 comment:

Urang Kita said...

memang sudah sampai masanya Hospital Queen Elizabeth dipindah ke tapak baru yang lebih luas serta punya kemudahan lebih daripada mencukupi berbanding yang ada sekarang.