Wednesday, December 3, 2008






NASIB UMNO DI SABAH, NASIB UMNO DI SEMENANJUNG

minggu ini saya tertarik dengan kisah Datuk Arif Shah Omar Shah dan Datuk Zaid Ibrahim.

Kedua-duanya mantan. Arif adalah mantan calon BN yang tewas menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Sementara Datuk Zaid pula adalah mantan Menteri di JPM.

Arif kononnya kecewa dengan Ketua Bahagian Permatang Pauh yang mengenepikannya dalam program parti UMNO. Kebetulan pula Arif juga adalah mantan calon yang tewas dalam perebutan Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh, Datuk Abdul Jalil Majid. jadi, Arif dikhabarkan bercadang mahu masuk Keadilan. tambahan pula ditawarkan jawatan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1.

Datuk Zaid pula telah letak jawatan Menteri JPM kerana menentang penggunaan ISA dalam kes yang semua kita tahu. lepas itu seringlah Zaid kelihatan dalam program parti pembangkang terutamanya Keadilan. Zaid akhirnya dipecat dari UMNO oleh MT.

semasa UMNO belum ada di Sabah, saya amat kagum dengan kesetiaan para pemimpin dan ahli UMNO di Semenanjung. Sama ada tidak terpilih jadi calon, kalah dalam pemilihan parti atau gugur dalam kabinet, mereka tetap setia kepada parti. kerana itulah UMNO menang hampir 95 peratus kawasan yang ditandinginya kerana ahli-ahlinya setia kepada parti.

lain pula di Sabah, lompat parti suatu ketika telah menjadi amalan `wajib'. kalah dalam pemilihan parti atau tidak terpilih jadi calon, pasti akan cari `rumah baru'. tiada kesetiaan abadi. dalam erti kata lain, mudah merajuk.

tapi lanskap politik UMNO hari ini sudah jauh berubah di Sabah dan Semenanjung. sejak 6 tahun lepas, jarang kita dengar pemimpin UMNO di Sabah ini melompat parti kerana faktor-faktor tadi. semasa pengumuman calon UMNO pilihanraya Mac lepas oleh Ketua Menteri, ada juga kedengaran beberapa pemimpin akan melompat parti kerana tidak terpilih jadi calon. tapi akhirnya ia adalah berita khabar angin saja. ada juga yang mengatakan calon UMNO akan kalah kerana tidak popular atau disebabkan sentimen tertentu. tapi keputusan pilihanraya membuktikan calon UMNO menang juga. tiada yang kalah. jadi terbukti ahli-ahli UMNO benar-benar menyokong dan setia kepada parti. ahli-ahli parti sudah menjiwai aspirasi UMNO itu sendiri. mereka nampaknya lebih setia kepada parti.

UMNO tidak akan kalah teruk di Semenanjung dalam pilihanraya Mac lepas, kalau ahli-ahli parti setia kepada parti seperti mana yang mereka amalkan dulu. keputusan pilihanraya kecil Permatang Pauh jelas membuktikan ahli-ahli UMNO sendiri telah mengundi `rumah baru'. nampaknya keadaan sudah terbalik, kini ahli-ahli UMNO di Sabah lebih setia kepada parti, dibandingkan ahli-ahli UMNO di Semenanjung.

kalau lah ahli-ahli UMNO di Sabah buat seperti ahli-ahli UMNO di Semanjung, dalam pilihanraya Mac lepas, masih adakah lagi Kerajaan Barisan Nasional ?
Sabah... tatap ....








No comments: