Tuesday, December 2, 2008


ISU ISA : PPP BUKAN RAKAN SEHATI SEJIWA ?


Ugutan Parti Progresif Rakyat (PPP) yang mahu keluar dari BN jika ISA tidak dipinda sebelum PR ke -13, jelas menggambarkan sikap buruk mereka terhadap rakan sendiri. PPP dan Presidennya sekali, telah kalah teruk dalam PR ke-12 lepas. Sepatutnya mereka berdiri teguh mempertahankan Kerajaan dimana parti mereka sendiri ada didalamnya. Nampaknya bukan mereka mengambil pengajaran dari `petunjuk' pilihanraya, tetapi mengambil kesempatan pula untuk menunjukkan keegoan diri. Sebelum ini pun sudah beberapa kali PPP terutama Presidennya membuat ugutan kepada BN.


Sebenarnya tidak ada sumbangan besar yang mereka buat dalam pilihanraya lepas. Parti mereka kalah. Ini tandanya mereka tidak mendapat sokongan daripada rakyat. BN perlu tegas menangani mereka ini. Tidak perlu menunggu untuk tempoh jangka panjang untuk mengotakan kehendak ├Ęgo' mereka. Sekarang pun BN sudah patut mengotakan ugutan berkenaan, dengan menyingkirkan PPP dari BN. Kawan sebenar adalah kawan yang sanggup bersama sehati sejiwa semasa senang dan susah.
Kejutan PR -12, memberikan gambaran jelas siapa rakan sehati sejiwa UMNO dalam mengemudi Kerajaan dan memenuhi kehendak rakyat. Mungkin ada baiknya UMNO mengkaji balik perkongsian hidup dengan rakan-rakan lain dalam BN. Ini kerana prestasi BN dalam pilihanraya ke-12 dan mungkin ke-13 nanti, hanya bergantung sepenuhnya kepada UMNO.
nampaknya, yang kalah, lebih sudu dari kuah ...

No comments: